Inauguracja #CEO4ProNGO z „instrukcją obsługi” dla NGO.

Inauguracja #CEO4ProNGO z „instrukcją obsługi” dla NGO.

20.01.2021 r. odbyło się pierwsze spotkanie z cyklu szkoleń i debat w ramach challenge-u #CEO4ProNGO.

To inaugurujące spotkanie było dla Fundacji Pro NGO bardzo ważne, gdyż tym wydarzeniem rozpoczęliśmy działania w nowym obszarze. Spotkanie przerosło oczekiwania nasze i organizacji pozarządowych biorących udział w wydarzeniu.

Prelegentami tego dnia byli: Wojciech Mach – Dyrektor Zarządzający GFT Poland, Mirosława Morawska – Prezes Zarządu ABM S.A. oraz Marcin Dyński – Head of Business Support and Procurement Department, UNIQA Insurance Group AG.

Zaprezentowani prelegenci to trzech wybitnych ekspertów ze środowiska biznesowego, którzy przekazali dużą dawkę inspirującej wiedzy w pigułce. Wiedza tak inspirująca, wyselekcjonowana, dopasowana do obecnej sytuacji i odpowiadająca na problemu, z którymi będziemy się zmagać w najbliższym czasie, to szansa dla każdej organizacji na rozwój i podjęcie działań w nowych obszarach. Prelegenci poruszyli wiele ważnych kwestii, przekazali swoje sugestie, rekomendacje, ale co ważniejsze zaszczepili w swoich odbiorcach siłę do działania, odwagę w podejmowaniu wyzwań oraz świadomość, która jest niezbędna do właściwego formułowania potrzeb i określania jasnych celów.

Biznes to nie tylko słupki, statystyki, wynik finansowy i reklama. Nasi eksperci udowodnili, że firmy chętnie angażują się w akcje charytatywne, wolontariat i inne inicjatywy pomocowe. Ponieważ aspektem dopełniającym satysfakcję z własnych osiągnięć, jest właśnie potrzeba pomagania, która jest kwintesencją człowieczeństwa.

Przyszło nam żyć w trudnych czasach, czasach pandemii, które jeszcze 2 lata temu wydawały się możliwe w scenariuszu filmu, a nie w prawdziwym życiu. Problem ten dotyka także firmy, zmiana struktury pracy, zwolnienia, zatrzymanie produkcji. Mimo trudności większość firm, które mogą sobie na to pozwolić, nie zrezygnowały ze współpracy z organizacjami pozarządowymi.

Jak to wpływa na NGO? Dla organizacji pozarządowych to czas na adaptację oraz potrzeba szukania nowych obszarów do działania. Biznes otwiera się na nowe formy wsparcia, odpowiadając na zmieniające się potrzeby beneficjentów. NGO musi reagować na te zmiany, inicjować kontakt, nawiązywać współpracę wykorzystując nowe formy komunikacji i docierania do odbiorców, pokazać się oraz zaprezentować swój potencjał.

„Pandemia zmieniła nasz sposób funkcjonowania, przeniosła działalność głównie do internetu, ograniczyła nam kontakty społeczne, dotknęła każdego obszaru naszego życia. Organizacje pozarządowe działające zwykle z niewielkim budżetem, działające głównie w oparciu o wolontariat i akcje społeczne, są bardzo wrażliwe na zmianę otoczenia. W mojej ocenie skutki pandemii, będą zdecydowanie bardziej odczuwalne dla NGO, niż przez biznes”- mówiła  Mirosława Morawska.

Jak odnaleźć się w nowej rzeczywistości? Z tym pytaniem zmagają się NGO każdego dnia, problem ten, także dotyczy pracowników firm, którzy zmagają się z wyizolowaniem i brakiem relacji interpersonalnych. Potrzeba pomagania, energia i chęci do działania w pracownikach firm „zamkniętych” w domach się nie zmieniła, nadal jest aktualna. Dlatego tak ważne jest tworzenie inicjatyw dostosowanych do oczekiwań pracowników, potrzeb beneficjentów i możliwości realizacyjnych.

Ankieta przeprowadzona podczas Kongresu Pro NGO. Pobierz Raport podsumowujący Kongres

Jak stworzyć dobrą akcję? Najważniejsze jest właściwe przygotowanie, jasno sprecyzowany cel i efekt jaki chcemy osiągnąć. Postawą działania jest właściwe przygotowanie, profesjonalizm oraz wiedza na temat firmy, z którą chcemy współpracować i zainteresowanie tym podmiotem. Właściwe podejście do firmy pozwala określić, czy misja firmy, system wartości i cele są spójne z założeniami naszej działalności. Rekomendacje i polecenie przez inny podmiot to także kluczowa kwestia, która pozwala uwiarygodnić organizację i jej działalność. Ponadto networking i pielęgnowanie kontaktów czy przyjacielskie relacje, było wielokrotnie podkreślane przez prelegentów jako klucz do sukcesu.

Jakie formy wsparcia może uzyskać NGO? Warto podkreślić, że podczas spotkania wielokolorowe padło stwierdzenie – „pieniądze to nie wszystko”, nie tylko z ust ekspertów, ale także w komentarzach uczestników spotkania, którzy na czacie wyrażali swoją opinię. Aspekt pieniężny jest istotny, żadna firma nie utrzyma się bez przychodów, żadna organizacja nie przetrwa bez finansowania, ale wiedza i możliwości dzielenia się doświadczeniem, to rodzaj pomocy długofalowej i rozwojowej.

„Większość aspektów możemy osiągnąć przy użyciu pieniędzy, jeżeli chcemy się rozwijać, możemy iść na kurs, jeśli chcemy nowy rower, to sobie go kupujemy, ale szacunku się nie kupi. Szacunek, trzeba sobie wypracować. Jeżeli firmy będą pomagały tylko w formie finansowej, to jest zdecydowanie za mało. Bardzo często potrzebna jest wiedza, potrzebne są działania, doświadczenie i możliwość dzielenia się tym doświadczeniem. Organizacje bardziej potrzebują wsparcia merytorycznego i możliwości „otwarcia nowych drzwi” – powiedział Marcin Dyński.

Jakie dobre rady eksperci przekazali organizacjom? Udzielili ich mnóstwo, każda wypowiedz, była cenną wskazówką. Przede wszystkim prelegencki dali jasny sygnał jak istotna jest współpraca firm z NGO, które wielokrotnie rozwiązują problemy firm związane z CSR. Organizacje pozarządowe z właściwą wiedzą i przygotowaniem stają się wartościowym partnerem. Najważniejsze jest by nie stać w miejscu, szukać szans i okazji, mieć odwagę, by się rozwijać i aktywnie podążać za zmianami.

„Wciąż jest bardzo dużo do zrobienia w obszarze NGO i wsparcia. Cieszę się, że są takie organizacje jak Fundacja Pro NGO, która stara się pomóc organizacjom pozarządowym . Ważne jest by spojrzeć na problem z drugiej strony „wejść w nasze buty” i zastanowić się jak współpraca może być dobra dla organizacji, ale i dobra dla drugiej strony. Firmy chętnie się angażują, cały czas istnieją potrzeby współpracy tylko trzeba dobrze zrozumieć nie tylko jak firma może pomóc NGO ale także jak NGO może pomóc konkretnej firmie.” – mówił Wojciech Mach.

Po pandemii zmieni się świat, chciejmy być „częścią” tych pozytywnych zmian. Budujmy na nowo nasze relacje i pielęgnujmy w Nas potrzebę pomagania i solidarności.

Zobacz relację ze spotkania:

Już teraz zapraszamy do obserwowania działań Fundacji Pro NGO oraz pozostanie z nami w kontakcie m.in. poprzez newsletter, Fanpage, Linkedin.

Rozpoczynamy przygotowania do kolejnego spotkania w ramach cyklu #CEO4ProNGO, podczas którego nie może Was zabraknąć.

Marta Schabikowska